יצירות לילדים

כולנו מכירים ואוהבים את תקופת הקיץ- ים, שמש, בריכה, שקיעה מאוחרת. אך מה עושים הורים לילדים בתקופה זו של השנה?

עולם היצירה הא רחב ידיים וכמעט אינסופי. בכל מקום שבו האדם יצר הוא הגיע למחוזות רחוקים וגילה אופקים חדשים שלא היו מוכרים קודם לכן. באופן דומה, יצירה עבור ילדים היא הזדמנות לברוא עולם משל עצמם, להפליג בכנפי הדמיון וליצור משהו משל עצמם. לנו אולי נדמה שמדבקות ופלסטלינה על קרטון הן דבר שראוי להיפרד ממנו לשלום בסיום הפעילות אולם עבורם זו יכולה להיות פלנטה אחרת שבנו ויצרו ממיטב מוחם.

יצירות של ילדים הן דבר שמבטא יותר מכל את הסובייקט שבהם. אל לנו לשפוט את אותן יצירות דרך המוח שלנו כמבוגרים, אלא תמיד לחשוב מחדש על המשמעות של אותה יצירה עבור הילדים. עולמם של ילדים שונה מהותית משלנו והוא תמיד יעדיף את החוויה ומשום כך היצירה עבורם מייצגת את התהליך שעברו כדי להכינה ואת החוויה שספגו במהלך עשיית היצירה.

ביו טיוב מחכים לכם סרטונים שמדגימים צעד אחר צעד כיצד ליצור ביחד עם הילדים שלל יצירות מיוחדות וצבעוניות.

ככל שניטיב לחשוב על היצירה של הילדים כדבר שמייצג את עולמם הפנימי, היינו הסובייקט כך יקל עלינו להתחבר לעולמם של הילדים וכן נצליח להתייחס ליצירותיהן בכבוד הראוי. כחלק מכך, אחת הטעויות הנפוצות של הורים בהתבוננותם על יצירה של ילדיהם הוא נקיטת עמדה שיפוטית. בין אם התכוונו לכך ובין אם לא קביעה של "כמה זה יפה" או "הציור שלך מאד יפה" טומנת בחובה שיפוטיות ולמעשה מעבירה לילד את המסר שעל היצירה להיות יפה.

במקום זה משפט כמו "אני רואה שהשקעת הרבה" או "אני ממש מתרגש מהיצירה שלך" מתחבר לסובייקט של הילד ומעצים אותו. שגיאה נוספת שעושים הורים רבים ואנשי חינוך קשורה בניסיון להגדיר את העבדה של הילדים דרך דימוי ברור. כך הורים ואנשי חינוך שואלים מתוך עניין וסקרנות "מה ציירת" ובכך מסמנים לילד שציורם צריך להיות מדויק, מוגדר ובעל דימוי פיזי ברור. האמת רחוקה מכך, ובעצם ניתן לומר שילדים אינם זקוקים לדימויים ברורים ומגדרים. פעמים רבות מציירים ילדים מתוך תחושה פנימית מבלי להתייחס לדימוי ברור.

ההצמדה של הציור לדימוי מוגדר מצמצמת את החוויה הרגשית שלהם ומקטינה את היכולת שלהם להיות יצירתיים ולפרוץ גבולות. אם נבין שהיצירות שלך ילדינו אינן יצירות אמנות שיש לשפוט בקנה מידה אמנותי אלא כלי סובייקטיבי לביטוי עולמם, נוכל להתייחס אליהם באופן שמאפשר לילדים מידה רצויה של חופש, בחירה ועצמאות לצד ביטוי רגשי שהוא כה חשוב עבורם.

עולם היצירה קשר בעבותות אל הטבע וככל שנחבר את היצירה לטבע כך נחבר את הילדים לסביבתם בצורה טובה יותר. החיבור לטבע מאפשר להגביר את הדמיון תוך שימוש בחומרים שונים, מרקמים, צורות בנויות מראש והפיכתן למשהו אחר דרך הדמיון והיצירתיות.

גם כאן חשוב להזכיר שעולם המיחזור נקשר יותר ויותר ביצירה עם ההבנה שמהאשפה של היום ניתן ליצור את האמנות של מחר.

כידוע חודשי הקיץ של יולי-אוגוסט הינם חודשיים בהם הילדים בחופשה מבית הספר. בוודאי גם אתם כהורים נתקלתם במחשבות והתלבטויות מה כדאי לעשות השנה. כיצד תוכלו להעביר את ימי החופש בקלות ויעילות מבלי שהילד ישתעמם ואתם תשתגעו.

למעט החופש הגדול אשר מתקיים בקיץ, ישנם חופשים נוספים במהלך השנה כמו פסח, סוכות וחנוכה שאלו ימים ארוכים בהם הילדים בבית. אז נכון שיש קייטנות, חוגים, חברים ומטלות בית. אך מה עושים כאשר כל הפעילויות האלו נגמרות?

התשובה היא- מתחילים לחשוב יצירתי!

קחו לכם אביזרים כמו מספריים, דבק, בריסטולים ודפים והתחילו להכין יצירות עם הילדים. אנחנו כאן כדי לתת לכם רעיונות מקוריים לפעילויות יצירה לכל גיל. אז קדימה, לבשו את הבגדים הכי ישנים שיש לכם בארון (כן, זה הולך להיות מעט מלכלך) והכינו יצירות לילדים שגם אתם המבוגרים תיהנו מהם.

ראש דשא:

מדובר ביצירה לילדים בכל גיל. הפעילות יכולה להתאים במיוחד כיצירה לט"ו בשבט, כך גם הילדים נהנים מההכנה וגם לומדים על החג, אך ניתן לשלבה במגוון קונספטים ואף באירועי הפעלות ימי הולדת לילדים.

מה צריך: גרב ניילון, זרעי דשא (ניתן כל סוג של זרעים, אך דשא מומלץ במיוחד), עציץ קטן או כוס חד פעמית גדולה, מעט אדמה או חול מהחצר, דבק ומדבקות צבעוניות וקישוטים.

כיצד מכינים: מכניסים לתוך גרב הניילון את זרעי הדשא ומעליהם נשפוך את האדמה שאספנו. נקשור את הגרב בקצה לקשר הדוק כך שהחול לא יברח. נכניס את הגרב לתוך העציץ או הכוס בצורה הפוכה כך שהקשר יהיה למטה והזרעים פונים כלפי מעלה. זה הזמן לכיף והיצירתיות של הילדים עם הדבקת מדבקות על הגרב וקישוטה. מומלץ לצייר פה, עיניים ואף. נשקה את החלק העליון במעט מים וזה הכל.

כמובן שיש צורך לחכות מספר ימים עד לתוצאה של ראש הדשא, כך הילדים ילמדו סבלנות מהי ובנוסף תוכלו ליהנות עם הכנה של עוד ראשי דשא חמודים בצבעים וקישוטים שונים.

תמונה משפחתית מקורית:

אנחנו חייבים להודות שזו יצירה מקורית ואהובה עלינו ביותר. הרעיון של הפעילות הוא גיבוש לכל המשפחה והכנת יצירה לבנות ולבנים כאחד.

מה צריך: מספר דפי בריסטול בצבעים שונים, טושים, מדבקות, צבעי פנדה, צבעי גואש או כל סוג צבע אחר שאתם אוהבים.

כיצד מכינים: פורשים את דפי הבריסטול על הרצפה (מומלץ מחוץ לבית), כל אחד מבני הבית לוקח את הצבעים שהוא אוהב ופשוט מתחילים לצייר! כן כן, גם אתם ההורים. אפשר לחשוב ביחד על קונספט לציור שכל אחד יצייר על הבריסטול שלו או שפשוט אפשר לצייר כיד הדמיון.

לאחר שכולם סיימו עם הציורים שלהם והצבעים התייבשו על הדפים קופצים לחנות תמונות ומסגרות ומבקשים לחבר את כל הבריסטולים יחדיו ולמסגר אותם לתוך תמונה. התוצאה שמתקבלת היא מרהיבה ומיוחדת, תוכלו לתלות את התמונה בבית והרי לכם יצירה מקורית ומזכרת לכל החיים.

יצירות לילדים

בית בובות:

בית בובות זה לחלוטין זריקה לאחור לילדות של כל אחת מאתנו. הכנת בית בובות מתאימה לזמן איכות מצוין של אימא ובת, אך כמובן שניתן להכין בית בובות יפה גם לבנים שירצו בכך. המלצה שלנו, לשלב את בית הבובות שיהיה גם לבנים וגם לבנות.

מה צריך: 3-4 קוביות כוורת מעץ, מקדחה וברגים, טפט או מדבקה לקיר (ישמשו לרקע של הבית) , אביזרים וקישוטים לבית הבובות .

כיצד מכינים: במידה והילדים החליטו לשים טפט או מדבקה שתשמש כרקע לבית הבובות שלהם- דבר ראשון יש להדביק את הטפט לקיר באזור בו בית הבובות ימוקם. לדעתנו הכי מקורי ומיוחד שהילד יצייר ויקשט בעצמו את הרקע של בית הבובות. ניתן וכדאי לקשט כל קובייה ברקע אחר.

לאחר הדבקת הטפט מקבעים את הקוביות לקיר בעזרת הברגים כך שיצרו צורה של ריבוע. כעת מגיע החלק הכיפי- קישוט ואבזור בית הבובות. יש אפשרות להכין כל יום אביזר שונה כך שהיצירה תעסיק את הילד לימים רבים. ניתן להכין את רוב אביזרי הבית כמו מיטה, כיסא ושולחן מקרטונים ובריסטולים. את הכריות והשמיכות ניתן להכין מצמר גפן רך, בקיצור יצירה המעניקה חשיבה יצירתית לילד ולכם.

משחק זיכרון בהכנה עצמית:

פעילות שהילד מרוויח ממנה פעמיים- גם יצירה כיפית וגם משחק שהוא יוכל לשחק אתו בכל זמן.

מה צריך: מספר זוגי של ריבועי עץ או בריסטול קשיח, מדבקות, צבעים לא מחיקים.

כיצד מכינים: על כל 2 ריבועים הילד מדביק או מצייר ציור. לאחר שמסיימים לצייר על כל הריבועים הופכים אותם, מערבבים וצריכים למצוא זוג ציורים המתאימים אחד לשני ממש כמו במשחק זיכרון.

לא חייב כמובן שהציור יהיה זהה כמו משחק זיכרון רגיל- העיקר שהרעיון יהיה זהה. לילדים בגילאי 5-7 מומלץ לשלב מילים מתחת לציור כך שיתרגלו את הקריאה והכתיבה בזמן הכנת היצירה וגם כאשר ישחקו אתה.

יתרונות פעילות היצירה עם הילדים

בזמן ימי החופשה של הילדים הפתרון הקל ביותר הוא לקחת אותם לסיבוב בקניון, לראות הצגות חינמיות ולהעביר את הזמן בג'ימבורי. אך הפעילות הטובה והמומלצת ביותר עבור ילדכם היא פעילות היצירה מכיוון שבאמצעות היצירה הילד לומד יותר ומפתח את הכישורים שלו כמו חשיבה יצירתית בזמן הכנת היצירה, דרך להביע את עצמו ואת הרעיונות שלו. הילד לומד כמה חשוב ומשתלם לשמור על הסבלנות בזמן הכנת היצירה, ככל שהוא סבלני יותר ומשקיע בהכנתה כך היא תצא טובה יותר.

נוסף על זה יש את היתרון הגדול ביותר והוא חיזוק הקשר עם הילד דרך היצירה.



מאמרים דומים שיכולים לעניין אותך:


אייל רוזנברג
כל הארץ

אייל רוזנברג

איל רוזנברג תופר לכם מופע אישי הורס מצחוק. לכל אירוע ולכל שמחה אין כמו הופעה טובה.

לא עודכן מחיר

4 המלצות

זומבלדת עם קרן
שרון, מרכז, ירושלים

זומבלדת עם קרן

הפעלת זומבה שתזיז ותקפיץ את כולם בקצב עם מסיבת ריקודים, משחקים, אביזרים, הפתעות ועוד.

לא עודכן מחיר

7 המלצות

לאהוב עם מור תמיר קידר
צפון, שרון, מרכז, ירושלים, דרום

לאהוב עם מור תמיר קידר

חוויה נשית מעצימה משולבת בהומור, תחרויות ומשחקים קלילים ומצחיקים, סדנה ייחודית ועוד

לא עודכן מחיר

7 המלצות

חד קרן מסיבת פיג'מות ייחודית
כל הארץ

חד קרן מסיבת פיג'מות ייחודית

יומולדת פיג'מות חד קרן / פלמינגו לחוויה חלומית ומושלמת עם משחקים, מסיבת פול מון מטריפה...

לא עודכן מחיר

16 המלצות